Dotacje na założenie działalności
Każda przedsiębiorcza osoba planująca założenie własnej firmy może ubiegać się o dotację z urzędu pracy. Pozyskanie środków jest stosunkowo łatwe i szybkie. Wystarczy, że złożysz wniosek do urzędu pracy, a pieniądze możesz uzyskać już po 30 dniach. Dodatkowym plusem tego typu dotacji jest to, iż jest to dofinansowanie bezzwrotne, na poziomie 100% wydatków.
Jednak przed zgłoszeniem się po dofinansowanie do urzędu pracy zapoznaj się z kilkoma zasadami:
Kwota dotacji
Maksymalna wysokość dotacji jaką możesz otrzymać w 2016 roku wynosi 22 000 złotych brutto (drobne różnice mogą się pojawiać w zależności od powiatu, w którym składasz wniosek).
Wniosek
Jeśli ubiegasz się o przyznanie dotacji musisz złożyć wniosek na obowiązującym w Urzędzie formularzu wraz z wymaganymi dokumentami oraz oświadczeniami znajdującymi się na stronie Powiatowego Urzędu Pracy.
Twój wniosek o dofinansowanie musi zawierać:
- Twój adres i dane,
- kwotę wnioskowanego prze Ciebie dofinansowania,
- rodzaj działalności gospodarczej, jaką zamierzasz podjąć oraz krótka charakterystyka rynku,
- dokładny wykaz wydatków do poniesienia w ramach dofinansowania, jakie są przeznaczone zwłaszcza na zakup urządzeń, maszyn, materiałów, towarów, usług oraz materiałów reklamowych, pokrycie kosztów jakie poniesiesz w związku z otrzymaniem pomocy prawnej, konsultacji oraz wszelkie formy doradztwa, jakie wiążą się z podjęciem działalności gospodarczej,
- przewidywane przychody, które osiągniesz w trakcie prowadzenia własnej działalności gospodarczej,
- formę zabezpieczenia kwoty dotacji, w przypadku niedotrzymania warunków umowy.
Do takiego wniosku koniecznie musisz dołączyć oświadczenia, które szczegółowo zostały opisane w regulaminie oraz na stronie Powiatowego Urzędu Pracy.
Kto może pozyskać dotacje na założenie działalności?
O dotacje mogą ubiegać się osoby bezrobotne, które są zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy. Dodatkowo jeśli spełniasz, poniższe warunki, masz zwiększone szanse na uzyskanie dofinansowania:
- podejmujesz działalność po raz pierwszy,
- jesteś bezrobotny co najmniej 3 miesiące,
- przed rejestracją w Urzędzie Pracy nie zostałeś zwolniony z pracy ze swojej winy (art. 52 Kodeksu Pracy).
Na co można przeznaczyć środki?
Pieniądze na założenie własnej firmy możesz przeznaczyć na:
- zakup maszyn, urządzeń oraz wyposażenia niezbędnego do utworzenia miejsc pracy w Twojej firmie, np. w przypadku chęci założenia firmy programistycznej – zakup laptopa, telefonów do celów programowania i zakup licencji.
- zakup towaru do sprzedaży, np. w przypadku chęci założenia sklepu internetowego z ubraniami możesz zakupić ubrania, które będziesz sprzedawał,
- zakup materiałów oraz surowców, np. w przypadku, gdy chcesz założyć warsztat samochodowy, możesz kupić różnego rodzaju oleje, świece, płyny chłodnicze,
- reklamę, np. zakup wizytówek, plakatów, szyldu reklamowego, strony internetowej,
- koszty, jakie poniesiesz w związku z otrzymaniem wparcia prawnego, opinii oraz wszelkie formy doradztwa, jakie wiążą się z podjęciem działalności gospodarczej.
Na co nie można przeznaczyć środków:
Środki na podjęcie działalności nie możesz przeznaczyć na:
- udziały w spółkach,
- koszty związane z planowanym przejęciem w części lub całości od osób trzecich aktualnie prowadzonej działalności,
- zakup nieruchomości (m.in. gruntu i praw użytkowania wieczystego gruntu, budynków, lokali), urządzeń, maszyn oraz towarów na zasadach leasingu bez opcji wykupu,
- remonty, adaptacja lokalu oraz inwestycje (wydatki inwestycyjne, które obejmują koszty budowy oraz kapitalnych remontów),
- wynagrodzenia zatrudnianych przez Ciebie pracowników,
- finansowanie przez Ciebie szkoleń,
- opłaty związane z rejestracją przez Ciebie działalności gospodarczej i jej bieżącym funkcjonowaniem (np. opłaty składek ZUS, abonamenty),
- kaucje, koszty dzierżawy, czynsze,
- opłaty skarbowe i administracyjne, opłaty związane z podatkami, koncesje,
- zakup przez Ciebie akcji, obligacji,
- zakup przez Ciebie nieruchomości, gruntów,
- zakup samochodu lub pojazdu przy usługach transportu drogowego,
- zakup samochodów osobowych, z wyjątkiem:
- samochodów z jednym rzędem siedzeń plus przestrzeń ładunkowa,
- samochodów mających więcej niż jeden rząd siedzeń pod warunkiem, że część przeznaczona do przewozu ładunków jest dłuższa od części osobowej, jeśli wykorzystanie samochodu pozostaje w bezpośrednim związku z profilem wykonywanej działalności,
- zakup przez Ciebie paliwa,
- koszty transportu,
- dokonywanie zakupów od współmałżonka, osób pozostających z bezrobotnym we wspólnym gospodarstwie domowym oraz od osób z pierwszej linii pokrewieństwa, tj. rodziców, dziadków, dzieci i rodzeństwa,
- zakup mebli (jeżeli siedzibą Twojej działalności jest miejsce zamieszkania lub zameldowania).
Umowa o dofinansowanie
Umowa o dofinansowanie jest podpisywana po pozytywnej ocenie Twojego wniosku. Możesz założyć działalność już dzień po podpisaniu umowy. Najważniejszym zapisem w umowie, którego musisz dotrzymać jest to, iż utrzymasz swoją firmę w ciągu 12 miesięcy. W praktyce oznacza to, iż terminowo będziesz opłacał ZUS i US przez 12 miesięcy.
Zabezpieczenie umowy
Każda umowa o dofinansowanie musi zostać zabezpieczona. Najczęstsze formy zabezpieczenia to: weksel z poręczeniem wekslowym (aval), blokada rachunku bankowego i gwarancja bankowa.
Zarówno blokada na rachunku, jak i gwarancja bankowa jest mało opłacalnym rozwiązaniem, gdyż musisz w związku z nimi ponieść koszty – oznacza, że musisz utworzyć blokadę na swoim koncie na kwotę 20 tys. zł + odsetki. Nie jest to opłacalne. Najtańszą formą zabezpieczenia umowy jest weksel z poręczeniem wekslowym, które muszą złożyć co najmniej 2 osoby, które mają dochód powyżej minimalnej krajowej.
Pamiętaj!
Jeśli otrzymałeś środki na podjęcie działalności gospodarczej jesteś zobowiązany do wykorzystania otrzymanych pieniędzy zgodnie z tym, co zapisałeś we wniosku. Jeśli chcesz zmienić kwoty wydatków powinieneś zwrócić się z taką prośbą do PUP.